Rizikófaktorok

Alkohol

Három pohárnál több alkohol elfogyasztása egy alkalommal jelentősen növeli a vérnyomást, főleg akkor, hogy ha ezt rendszeresen végezzük. A rendszeres alkoholfogyasztás pedig hosszútávon károsítja a szívizomzatot, valamint felesleges többletkalóriát tartalmaz.

Az eleve magas vérnyomással küzdőknek nagyon oda kell figyelni az alkoholfogyasztásra, már csak az esetleges gyógyszerszedés miatt is. 65 év alatti férfiaknak maximum két italt ajánlanak egy nap, 65 év feletti férfiaknak és nőknek pedig napi egy ital ajánlott.

Stressz

A stressznek rendkívül sok hatása lehet az életünkre. Mivel stressz hatására “vészreakció” jelentkezik a szervezetünkbe, így ez több tünetet is produkál. Az adrenalin felszabadul, így a pulzusszám és a vérnyomás átmenetileg emelkedik. Ez természetes jelenség, azonban a tartós, állandó stressz hosszútávon vérnyomás-emelkedéshez vezet.

A stresszet nagyon sokan nem is tudják kezelni, így a feszültség levezetésére evéshez, alkoholfogyasztáshoz folyamodnak. Ez pedig elhízáshoz vezethet. Próbáljunk meg inkább rendszeresen mozogni, amely jelentősen hozzájárulhat az idegesség csökkentéséhez!

Dohányzás

A dohányzás az egyik legfontosabb rizikófaktora a magas vérnyomásnak, de jelentősen növeli a szívinfarktus, szélütés és érszűkület kockázatát is. A dohányzáshoz tartozik a passzív dohányzás is, amely szintén jelentősen növeli a szív-és érrendszeri megbetegedések arányát. Manapság egyre nagyobb arányba terjed a fiatalok és a nők között ez a káros szenvedély, amely hosszútávon nagyon sok mellékhatással járhat. Éppen ezért érdemes minimálisra csökkenteni a dohányzást, vagy teljes mértékben elhagyni azt!

Túlsúly

Az elhízás, főleg a hasi típusú elhízás, jelentősen megnöveli a magas vérnyomás rizikófaktorát. Ugyanis a megnövekedett zsírszövet serkenti a szimpatikus idegrendszer működését. Ez megemeli a pulzusszámot és a szív által percenként pumpált vér mennyiségét. Továbbá, különféle hormonális változások is elindulhatnak.

Melyek ezek?

  • inzulin fokozott termelése
  • só – és folyadékvisszatartás
  • vérzsírszint emelkedés -> ezáltal pedig az érelmeszesedés fokozása

Ezeknek köszönhetően jelentős mértékben emelkedhet a vérnyomás. Azonban fontos tudni, hogy a felesleges kilók leadásával csökken ez a mérték és akár normalizálódhat is a vérnyomás.